En dat ben je al op de helft. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke - WaarBenJij.nu En dat ben je al op de helft. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke - WaarBenJij.nu

En dat ben je al op de helft.

Blijf op de hoogte en volg Lieke

23 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Gu morgu (goedemorgen),

Vandaag zijn we lekker vrij omdat het Divali is, een feest voor de Hindoestanen. En zoals ik al eerder heb vermeld wonen hier veel Hindoestaanse mensen. Dit feest is dus ook een nationale feestdag. Er is vandaag een feestje in de Palmentuin en het Onafhankelijkheidsplein is versierd. Ik denk dat wij daar vandaag nog even heengaan.

Ik zal nu een korte samenvatting geven over de afgelopen twee weken.
De tweede week op stage heb ik geprobeerd om alle lessen over te nemen. Dit was de opdracht die wij vanuit school hebben gekregen. Ik moet zeggen dat dat mij goed is gelukt en als ik iets niet wist (je weet wel die kleine dingetjes die op elke school anders zijn) sprong mijn begeleidster even bij en hielp mij. Ik voel me ook erg op mijn gemak in deze klas en dat is fijn.

Verder zijn Sophie, Erik, Dennis en ik zaterdag naar Fort Amsterdam geweest. Erik is hier voor werk en heeft hier dus een auto. Hij bracht ons naar de stad zodat Sophie en ik ons uniform konden ophalen. Ik moet zeggen, hij is heel mooi geworden. Daarna zijn we met een bootje naar de overkant gegaan over de Surinamerivier. We hoefden dit keer maar 1,50 SRD te betalen (0,35 eurocent) omdat de boot helemaal vol was. De vorige keer dat we met de boot gingen moesten we eigenlijk 30 SRD betalen, we hadden dit afgepingeld naar 20 SRD, maar nog steeds een groot verschil met 1,50 SRD.

Vervolgens zijn we dus met de bus naar Fort Amsterdam gegaan. Dit is een museum wat in Nieuw Amsterdam ligt. Ik had verwacht dat wij veel dingen zouden zien over de slaventijd, maar dit ging meer over de tweede wereldoorlog. Suriname heeft in die tijd Nederland geholpen door militairen te trainen, maar ook door Amerika de helpen. De kruithuizen en de schuilkelder waren nog bewaard en die kon je bezichtigen. Ook was er nog een gevangenis die je kon bekijken.. Nou de mensen in Nederland hebben het tegenwoordig volgens mij wel goed voor elkaar. In de gevangenis hadden ze ook een tentoonstelling gemaakt over de slaventijd. Je kon zien hoeveel mensen er zijn vervoerd vanuit andere landen naar Suriname en hoeveel mensen hieraan dood zijn gegaan.
Ook kon je zien hoe de mensen vervoerd werden. De bootindeling hadden ze weergegeven op een doek.

Daarna zijn we Erik tegengekomen. Na zijn werk zou hij Fort Amsterdam bezoeken en zouden we met hem mee terug kunnen rijden. Toen we uit het museum gingen zijn we de dijk opgegaan. Op dit punt komen de Surinamerivier en de Commewijnerivier bij elkaar en gaan dan samen de Atlantische Oceaan in. Het was zo verkoelend om daar te staan. Eindelijk was een koud briesje.

's Avonds hebben Roy, Sophie en ik gegeten bij Wim. Hij heeft draadjesvlees voor ons gemaakt. Dit was zo lekker. Je moet nagaan dat je hier de hele dag kip eet en als je dat iets anders te eten krijgt dan ben je helemaal in de wolken. Wij hebben dus ook enorm genoten van zijn kookkunsten.

Zondag hebben we niet zoveel gedaan, nou ja we hebben even wat voor school gedaan. Dinsdag zijn we nog de stad in geweest. We moesten een hangmat halen voor onze toer naar Nickerie. 's Avonds wilde Roy dat ding even testen. Hij had haakjes gepakt waar normaal handdoeken aanhangen. Maar meneer lag daar al 10 minuten in en ik wilde die hangmat ook wel even proberen. Maar je verwacht het al, natuurlijk ben ik uit de hangmat gevallen en beland op een stenenvloer. Maar geluk bij een ongeluk, ik heb er niets aan overgehouden.

Gisteren hebben Sophie en ik na stage nog een paar Parbo biertjes gedronken bij 't Hutje (je moet er natuurlijk wel van genieten dat je de dag erna vrij bent) en daarna zijn we gaan eten bij een lokaal parbo tentje. Saskia, een barmeisje die werkt bij 't Hutje die vertelde ons dat je daar hele lekkere Moksi Alesi kunt eten. Het betekent letterlijk 'gemengde rijst'. In dit gerecht zitten verschillende stukjes vlees en de rijst is pittig gekruid. Daarnaast krijg je nog een paar kippenstukken erbij. Ik moet zeggen het smaakte heerlijk.

Na het weekend komt het verhaal van Nickerie hierop te staan.

Mi o si.
xx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 3910

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 31 December 2014

Mijn verblijf in Suriname

Landen bezocht: