Weekend Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke - WaarBenJij.nu Weekend Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke - WaarBenJij.nu

Weekend Bigi Pan

Blijf op de hoogte en volg Lieke

02 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Gu neti (goedenavond),

Zoals ik al had verteld zijn we vorig weekend naar Bigi Pan (Nickerie) geweest. We gingen met een bus met 18 stagiaires en een gids genaamd Rudi. We hadden eerst twee uur gereden, toen kwamen we in Groningen. Hier hebben we wat gegeten en hebben we gekeken hoe de mensen aan het vissen waren. Wanneer ze een vis gevangen hebben worden meteen de vinnen eraf geknipt en daarna op de grond gelegd en dan maar wachten totdat hij dood gaat. De vinnen blijken ook giftig te zijn, dus we mochten de vissen niet aanraken. Vervolgens hebben we weer twee uur gereden en toen kwamen we aan in Wageningen. ( O ja ik ben nog steeds in Suriname. Niet dat iemand nu denkt dat ik in Nederland ben hihi). Hier hebben we warm gegeten. En het was..... kip met nasi. Helaas waren hier geen brulapen, het was te warm die dag. Volgens zijn we naar Nickerie gereden. Bij de laatste supermarkt konden we een drankvoorraad halen. Maar iedereen haalde 1 a 2 blikjes, dus dachten Soof en ik ook dat we niet zoveel nodig zouden hebben (3-4 blikjes p.p.). Daarna gingen we over op een boot die ons naar Bigi Pan zou brengen. Eenmaal aangekomen was onze voorraad al op (oeps). Aangezien Soof, Liselore en ik de eerste waren samen met de gids en de schipper aankwamen, hadden wij geholpen met uitpakken. Daarna vroeg ik aan een andere schipper genaamd Kenneth of we nog een keer terug konden varen om onze voorraad aan te vullen. Hij zei ja dat kost je 50 SRD, omgerekend 12,50 euro. Nou ja dat vonden Soof, Lies en ik natuurlijk een goed idee. We moesten wel bier van te voren drinken, anders waren we niet sterk genoeg om de boot te verplaatsten van de ene rivier naar de andere rivier. Onderweg zijn we doodskopaapjes tegengekomen, dit was natuurlijk die 12,50 euro al waard. Daarna werden we opgehaald door vrienden van Kenneth. Zij brachten ons naar een Parbo tentje waar we bier konden halen. Natuurlijk hier ook nog even staan kletsen (niet te lang want Kenneth had haast). Daarna zijn we naar de familie gegaan van Kenneth. Zijn vader en broers hadden net vis gevangen. Het kostte 50 SRD als ik er één wilde kopen (Bakra prijs natuurlijk).
Daarna zijn we weer terug gegaan naar de boot. We zouden kaaimannen gaan vangen. En natuurlijk zo gezegd zo gedaan. We hebben ongeveer een kaaiman van een kleine meter gevangen. Het was heel gaaf om dat diertje vast te houden. Wat ik iets minder vond is dat hij daarna met ons mee moest in de boot. Kenneth had hem vastgemaakt aan een stukje touw en ik moest dat beest in de gaten houden. Nou de eerste 10 minuten probeerde hij continu naar mijn been te gaan of hij dook weer het water in. Maar na 10 minuten was die rustig (ik ook op dat moment haha).

Toen we aankwamen in Bigi Pan was een deel bezorgd aangezien we zolang wegbleven en ze daardoor moesten wachten op het eten hahah.
's Avonds hebben we de kaaiman weer vrijgelaten en hebben we een slang gezien die op zijn prooi zat te loeren. Dit was een ijsvogel, dat schijnt hier een heel bijzonder diertje te zijn. We moesten dus eerst takjes gaan gooien op het vogeltje zodat hij weg zou vliegen. Maar helaas deed hij dit niet, dus waarschijnlijk heeft de slang geluk gehad.

's Avonds hebben we daar nog gezellig parbo gedronken en tegen 03.00 uur ben ik gaan slapen, dat was de bedoeling. Eerst ben ik nog naar beneden gevallen met mijn hangmat omdat iemand hem verkeerd had opgehangen. Natuurlijk zorgde dit lawaai waar sommige mensen niet blij mee waren. Ik zal jullie de details besparen.

De dag erna zijn we gaan varen op het meer. Hier zijn we flamingo's tegengekomen en kon je een modderbad nemen.

Tegen 13.00 uur zijn we naar huis gegaan en om 19.00 uur waren we weer in Paramaribo. Ondertussen zijn we alleen gestopt voor plaspauzes en om een Hindoestaanse tempel te bekijken van de buitenkant. We hadden vlees gehad dus we mochten niet naar binnen. Dit was wel jammer.

Zo dat was Bigi Pan, de foto's volgen nog. Die moet ik nog op mijn laptop zetten. Het verslag over Bergen Dal volgt nog, ik kan maar één verslag per dag plaatsen namelijk.

Mi o Sie xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 3916

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 31 December 2014

Mijn verblijf in Suriname

Landen bezocht: