Suriname dag 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke - WaarBenJij.nu Suriname dag 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke - WaarBenJij.nu

Suriname dag 4

Blijf op de hoogte en volg Lieke

02 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen (-middag voor jullie),

Het is hier nu 9.10 uur en Sophie en ik zitten lekker aan het zwembad. Dat is bijna de enige plek waar je nog koel kunt zitten, voor de rest is het hier namelijk super warm.

Gisteren zijn we naar de binnenstad van Paramaribo geweest. We zijn eerst naar Orange Tour geweest. We wilden graag de busiwagi tour doen (4 x 4 rijden) maar nu weten we niet of dat nog door kan gaan. De vorige keer heeft een vrouw daar tegen Roy en Sophie gezegd dat ze geen rijbewijs nodig hadden voor deze trip, aangezien ze hun rijbewijs hebben laten liggen in Nederland. Gisteren was het verhaal ineens anders en heb je wel een rijbewijs nodig voor deze toer. Gelukkig heb ik hem meegenomen zodat ik het stuk kan rijden op de openbare weg, maar we missen nu nog één persoon die ook mee kan met één van ons omdat diegene dan ook het stuk op de openbare weg moet rijden.
Hopelijk wil er nog een gids mee van het Orange Tour en anders hopen we dat we iemand op stage (andere stagiaires) zo gek kunnen krijgen voor deze toer.

Daarna wilden we richting de Palmentuin lopen. Hier kwam ik de jongens tegen uit het vliegtuig. En je raadt het nooit. Sophie kende gewoon één van die jongens. Het blijkt namelijk een vriend te zijn van Jelle (vriend van Sophie). Dit was super toevallig, maar natuurlijk ook gezellig. We gingen gezamenlijk naar de Palmentuin en hier hebben we nog ideeën uitgewisseld. Vanmiddag gaan we met z'n allen een drankje doen bij 't Vat.

Daarna zijn we naar naar het beeld van I (l) SU gelopen. Hier heb ik een paar mooie foto's gemaakt. Ik zou eigenlijk nog veel meer foto's willen maken, maar ik kwam erachter dat dat niet gewaardeerd wordt als je foto's op straat maakt.

Vervolgens hebben we even een biertje gedronken in de Parbo tent. De mensen die hier zitten zijn echte levensgenieters (hahaha daar pas ik volgens Roy en Sophie goed bij hihi). Alle mensen maken hier een praatje met elkaar en de sfeer is heel relaxed. Onderweg naar huis begon het vervolgens hard te regenen. We gingen schuilen bij het Hutje. Dit is een soort biercafé en toevallig zit hij ook nog naast onze stageschool. Hier hebben we een Surinaamse vrouw gesproken met blond haar. Ze zit ook in het onderwijs en ze kon ons hier het een en andere over vertellen. Bijvoorbeeld dat kinderen hier tot hun 15e nog op de basisschool kunnen zitten. Het maakt dan niet uit in welke klas. De kinderen doubleren hier elk jaar dat ze niet meekomen. Wanneer een kind 15 is en hij zit nog op de basisschool dan moet hij gaan werken omdat hij niet naar de middelbare school kan. Dit was raar om te horen als je kijkt naar Nederland. Ook zitten hier veel kinderen op school die uit het binnenland komen. De kinderen worden dan naar de stad gestuurd en moeten dan gaan wonen bij familie. Het onderwijs in het binnenland blijkt erg slecht te zijn. Ze hebben daar leraren te kort en door het op te lossen heeft bijvoorbeeld de groepen 1 t/m 4 op maandag en dinsdag les en de groepen 5 t/m 8 op woensdag, donderdag en vrijdag les. Ook dit kun je niet voorstellen in Nederland.

Eenmaal thuis hebben we voor de verandering eens kip gegeten met Pasta hahah maar het smaakte goed. Dat hadden Roy en ik goed gedaan. 's Avonds hebben we samen nog een film gekeken en tegen 23.45 zijn we gaan slapen.

En nu ben ik een uurtje wakker. Ik kan ook eindelijk zeggen dat ik heb uitgeslapen hahah. Mijn record stond op 7.45 maar die heb ik dus eindelijk verbroken.

Veel plezier vandaag
xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 3911

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 31 December 2014

Mijn verblijf in Suriname

Landen bezocht: